torek, 05. december 2017

POZOR: Prihaja obvezen vpis lastnikov podjetij!

Za poslovne subjekte je pričela veljati obveznost ugotovitve podatkov in vzpostavitve evidence vodenja podatkov o dejanskem lastništvu poslovnih subjektov.
 
Zakon o preprečevanju pranja denarja in financiranju terorizma (ZPPDFT-1), je kot odgovor na evropsko zakonodajo uvedel novo obveznost za poslovne subjekte. AJPES je zato z 19. novembrom vzpostavil Register dejanskih lastnikov, ki vsebuje zbirko podatkov o dejanskih lastnikih poslovnih subjektov. 

Vpis podatkov bo mogoč preko spletne aplikacije eRDL, od začetka decembra naprej. Namen Registra je zagotoviti transparentnost lastniških struktur poslovnih subjektov in posledično onemogočiti zlorabe poslovnih subjektov za pranje denarja in financiranje terorizma.

Za poslovne subjekte je že pričela veljati dolžnost ugotovitve podatkov o svojem dejanskem lastniku in o obveznost vodenja evidenc teh podatkov. Podatke o dejanskih lastnikih, pa bodo z novim letom morali tudi vpisati v Register. 
 
Kateri poslovni subjekti so zavezanci?


Med subjekte, za katere obstaja obveznost ugotoviti podatke o dejanskem lastniku spadajo:
  • gospodarski subjekti (gospodarske družbe in zadruge)
  • neprofitne organizacije (društva, zavodi, politične stranke, sindikati, verske skupnosti, ustanove)
  • tuji skladi, tuje ustanove ali podobni pravni subjekti tujega prava, ki imajo davčne obveznosti v Sloveniji
Teh podatkov pa izjemoma ni potrebno ugotavljati:
  • poslovnim subjektom z veliko stopnjo transparentnosti lastništva (samostojnim podjetnikom posameznikom, posameznikom, ki samostojno opravljajo dejavnost, enoosebnim družbam z omejeno odgovornostjo ter neposrednim in posrednim proračunskim uporabnikom)
  • gospodarskim družbam na organiziranem trgu na katerem morajo v skladu z zakonodajo EU ali primerljivimi mednarodnimi standardi spoštovati zahtevo po razkritju, ki zagotavlja ustrezno preglednost informacij o lastništvu
Za vpis podatkov v AJPES je dolžan poskrbeti zastopnik poslovnega subjekta ali njegov pooblaščenec (vlagatelj). Vpis se opravi preko spletne aplikacije eRDL, s kvalificiranim potrdilom, ki je evidentirano v sistemu e-pooblastil AJPES. Pooblaščenec poleg tega potrebuje tudi posebno pooblastilo, ki ga je prav tako potrebno evidentirati v sistemu e-pooblastil.

Za pravilnost vpisanih podatkov v register so odgovorni poslovni subjekti sami. AJPES pravilnosti vpisanih podatkov ne bo preverjal, v primeru ugotovljenih nepravilnosti pa so predvidene visoke globe.

Kateri podatki se vpišejo v register?


V register je potrebno vpisati podatke:
  • o poslovnem subjektu: firma, naslov, sedež, matična številka in davčna številka, datum vpisa in izbrisa poslovnega subjekta (za poslovne subjekte, ki so vpisani v Poslovni register Slovenije) oz. firma, naslov, sedež, davčna številka, datum vpisa in izbrisa iz davčnega registra (za poslovne subjekte ki niso vpisani v Poslovni register Slovenije)
  • o dejanskem lastniku: ime, naslov stalnega in začasnega bivališča, rojstni datum, davčna številka, državljanstvo, višina lastniškega deleža ali drug način nadzora ter datum vpisa in izbrisa dejanskega lastnika iz registra
  • v primeru da je prejemnike koristi potrebno še določiti, pa je nujen tudi podatek o kategoriji oseb, v interesu katerih je ustanovitev tujega sklada, tuje ustanove ali podobnega pravnega subjekta tujega prava
Podatki o poslovnih subjektih se ob vpisu v register na podlagi matične številke avtomatično pridobijo iz AJPES-a. V primeru osebnih podatkov pa se ti na podlagi davčne številke avtomatično pridobijo iz Centralnega registra prebivalstva (CRP). Podatke bo tako potrebno ročno vnesti le v primeru, da dejanski lastnik ni vpisan v CRP niti v davčni register (gre npr. za tujca). 

Dejanski lastnik gospodarskega subjekta

Za dejanskega lastnika gospodarskega subjekta se po zakonu šteje vsaka fizična oseba, ki izpolnjuje enega od naštetih pogojev:
  • je posredno ali neposredno imetnik zadostnega poslovnega deleža, delnic, glasovalnih ali drugih pravic, na podlagi katerih je udeležena pri upravljanju gospodarskega subjekta, ali
  • je posredno ali neposredno udeležena v kapitalu gospodarskega subjekta z zadostnim deležem, ali
  • ima obvladujoč položaj pri upravljanju sredstev gospodarskega subjekta
Pokazatelj neposrednega lastništva fizične osebe, je lastništvo več kot 25% poslovnega deleža, glasovalnih ali drugih pravic, na podlagi katerih je podana udeležba pri upravljanju pravne osebe ali lastništvo 25% in ene delnice.

Kot dejanski lastnik gospodarskega subjekta se šteje tudi vsaka fizična oseba, ki gospodarskemu subjektu posredno lahko zagotovi ali zagotavlja sredstva in ima na tej podlagi možnost nadzorovati, usmerjati ali drugače bistveno vplivati na odločitve poslovodstva gospodarskega subjekta pri odločanju o financiranju in poslovanju.

V primeru da se fizične osebe kot dejanskega lastnika ne da ugotoviti, se ob pogoju da ne obstajajo razlogi za sum pranja denarja in financiranja terorizma za dejanskega lastnika štejejo osebe, ki zasedajo položaj poslovodstva. 

Rok za izpolnitev obveznosti

Poslovni subjekti morajo imeti od 19.11. 2017 naprej ugotovljene podatke o dejanskih lastnikih. Dolžni so tudi vzpostaviti in upravljati lastno evidenco o dejanskih lastnikih. V primeru prenehanja statusa dejanskega lastnika, bodo subjekti podatke primorani hraniti še 5 let od dneva prenehanja.

Vpis podatkov o dejanskih lastnikih v Register je obvezen najkasneje do 19.1.2018. Za nove poslovne subjekte ali v primeru spremembe podatkov, pa je rok vpisa v Register 8 dni po vpisu v AJPES ali davčni register, oziroma po nastanku spremembe. 

Sankcije v primeru neustrezno urejenih podatkih o lastništvu

Sankcije za kršitelje so visoke in se v primeru da poslovni subjekti ne bi hranili dokumentacije o dejanskih lastnikih gibljejo v višini od 12.000 do 120.000 evrov. V primeru da poslovni subjekti ne bi posredovali ali vpisali podatkov o dejanskem lastniku v Register, pa jim grozi globa v višini od 6.000 do 60.000 evrov. 

Dostopnost podatkov o lastništvu

Vsi podatki o lastništvu javno ne bodo dostopni. Preko portala AJPES bo tako možno dostopati do podatkov o osebnem imenu, stalnem in začasnem bivališču, o višini lastniškega deleža ali obliki nadzora dejanskih lastnikov ter datumu vpisa in izbrisa dejanskega lastnika iz Registra.

Drugi podatki o lastništvu bodo dostopni le na podlagi zahtevka, ob hkrati izkazanem upravičenem interesu. O utemeljenosti zahtevka za dostop do podatkov, bo odločal Urad RS za preprečevanje pranja denarja.

Podatki o lastništvu bodo prav tako dostopni organom pregona, sodiščem, nadzornim organom, kar bo omogočilo dostop do relevantnih podatkov za potrebe izvajanja ukrepa pregleda stranke.
VIR: https://mladipodjetnik.si

Ni komentarjev:

Objavite komentar